DESPRE PROIECT: asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de proprietari.
URMĂREȘTE-NE:
CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro
Prin Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, se stabilește faptul că o lege de rang inferior nu poate completa / elimina (total sau parțial) / modifica forma normei legale la care se raportează. Actele normative se elaborează în baza unei ierarhii care are forma unei structuri piramidale în vârful căreia se află Constituția României, urmată de legile constituționale, legile organice, legile ordinare, ordonanțe și hotărâri ale Guvernului. Hotărârile de consiliu local sunt acte normative inferioare tuturor acestor tipuri de legi, iar de aici rezultă faptul că - spre exemplu - printr-un HCL care se raportează la prevederile Legii 196/2018, nu pot fi aduse niciun fel de modificări la legislația privind asociațiile de proprietari.
Articolul 102 din Legea 196/2018 prevede o serie de sancțiuni, care conform Legii 24/2000, nicio hotărâre de consiliu local nu poate modifica nici măcar o virgulă din respectivele prevederi, totuși Primăria Municipiului Constanța a înțeles ca printr-un regulament abuziv și ilegal să micșoreze cuantumul amenzilor ce pot fi aplicate în anumite situații.
Acest fapt este ușor de observat având în vedere că toate intervalele de minim și maxim ale cuantumului amenzilor regăsite la art. 15 din HCL 393/2018, diferă față de ceea ce prevede art. 102 din Legea 196/2018. Nu doar intervalele, dar și unele fapte pentru care pot fi aplicate amenzi în baza acestui regulament nu au niciun suport în Legea 196/2018.
HCL 393/2018 – art. 15
Constituie contravenții în domeniul relației cu membrii și asociațiile de proprietari, următoarele fapte:
„a) nerespectarea ori neîndeplinirea obligațiilor și a atribuțiilor prevăzute de prezentul regulament ori a dispozițiilor compartimentului specializat sau inspectorilor din cadrul acestui compartiment de către asociația de proprietari, proprietari, chiriași, președintele asociației de proprietari, membrii comitetului executiv, cenzor/comisie de cenzori, administrator de imobil, contabil, casier” - faptele se sancționează cu amendă de la 300 lei la 1000 lei
obs: o parte semnificativă din acest regulament conține prevederi ce nu-și găsesc fundament în Legea 196/2018, iar dispozițiile inspectorilor din cadrul serviciului specializat, dacă nu sunt în acord cu legislația privind asociațiile de proprietari, atunci amenzile aplicate în baza acestui alineat sunt contrare Legii 196/2018
„b) funcționarea asociației de proprietari fără comitet executiv, președinte, cenzor/comisie de cenzori, administrator atestat” - faptele se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1500 lei
obs: Legea 196/2018 nu sancționează aceste tipuri de fapte, prin urmare amenzile ce ar putea fi aplicate în baza acestei prevederi, nu au un suport legal
„c) refuzul organelor asociației de proprietari sau a administratorului de a prezenta, comunica, transmite, de a pune la dispoziție informațiile, datele sau documentele necesare efectuării controalelor și verificărilor sau a celor solicitate de către inspectorii compartimentului specializat ori neprezentarea la convocarea organelor de control” - faptele se sancționează cu amendă de la 500 lei la 2500 lei
obs: administratorul asociației nu poate fi sancționat pentru faptele descrise, în fapt aceste tipuri de obligații revin doar președintelui; fiind și singurul care poate fi sancționat, iar amenda prevăzută de Legea 196/2018 este de la 2.500 la 5.000 lei
„d) refuzul organelor asociației de proprietari sau a administratorului de a primi, înregistra, informa, afișa sau răspunde în scris la solicitărilor adresate de către proprietari, organele de control sau alte persoane” - faptele se sancționează cu amendă de la 500 lei la 1500 lei
obs.: obligațiile prevăzute la acest alineat sunt doar în sarcina președintelui - amenda prevăzută de Legea 196/2018 este de la 2.500 la 5.000 lei
„e) necomunicarea ori comunicarea cu întârziere compartimentului specializat, a formularului prevăzut în Anexa nr. 1 sau a datelor de contact actualizate ca urmare a modificărilor ulterioare” - faptele se sancționează cu amendă de la 300 lei la 1000 lei
obs.: cea mai mare parte a celor 33 de tipuri de informații cerute de Primăria Constanța prin Anexa 1 din HCL 393/2018 sunt cu mult peste ceea ce prevede art. 62 din Legea 196/2018, care face trimitere doar la transmiterea datelor de contact ale președintelui, membrilor comitetului executiv, cenzorului/comisiei de cenzori și administratorului. Prin urmare nici amenda care poate fi aplicată și nici toate datele care sunt cerute nu-și găsesc corespondență în vreo prevedere a Legii 196/2018.
„f) refuzul persoanelor care nu mai dețin funcții în cadrul asociației de proprietari de a preda toate documentele, arhiva, materialele sau spațiile ocupate pe bază de proces-verbal, în termenul prevăzut de lege” - faptele se sancționează cu amendă de la 500 lei la 2500 lei
obs.: sancțiunea prevăzută de Legea 196/2018 pentru această faptă este între 2.500 și 5.000 lei
„g) depunerea cu întârziere a situației elementelor de activ și pasiv” - faptele se sancționează cu amendă de la 300 lei la 1000 lei
obs.: sancțiunea prevăzută de Legea 196/2018 pentru nedepunerea situației elementelor de activ și pasiv este între 2.500 și 5.000 lei
Concluzie - rolul conferit administrației publice locale de Legea 196/2018 nu este acela de a implementa propria modalitate de relaționare cu reprezentanții asociațiilor de proprietari, atributul primăriilor fiind acela de sprijinire, îndrumare și control a acestor tipuri de entități private, prin respectarea și aplicarea prevederilor legale, tocmai în sensul de a-și alinia activitatea în litera și în spiritul normelor legale în vigoare; cert este că până la urmă aceste deficiențe de abordare ajung să se răsfrângă tot asupra proprietarilor, întrucât în locul unei raportări la același tip de „limbaj” de toți cei implicați în rezolvarea unei probleme, se deschide posibilitatea de a se face apel la tot felul de „opțiuni” care în final nu duc la nicio soluționare reală - raportarea la lege fiind cea mai simplă și sigură cale de urmat pentru limitarea derapajelor din cadrul asociațiilor.
*găsiți aici cum prin acest regulament abuziv (HCL 393/2018) Primăria Municipiului Constanța poate aplica sancțiuni de peste 16 ori mai mici decât prevede Legea 196/2018, administratorilor care nu dețin un atestat valabil
Florian Munteanu, site manager