DESPRE PROIECT: asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de proprietari.
URMĂREȘTE-NE:
CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro
Aceste fapte s-au putut întâmpla, întrucât dezvoltatorul imobilului (o familie din București), nu a realizat un branșament la rețeaua publică de alimentare cu apă potabilă, preferând ca acest serviciu să fie efectuat printr-un branșament ce face parte din rețeaua interioară (privată) a unei asociații de proprietari din apropiere.
Deși există obligația legală (conform art. 100 din Legea 196/2018) ca dezvoltatorul unui ansamblu rezidențial să asigure furnizarea / prestarea serviciilor de utilități publice către toți utilizatorii în baza contractelor întocmite, cu respectarea clauzelor din contractele-cadru elaborate de către autoritatea de reglementare competentă, și mai mult de atât conform promisiunilor bilaterale de vânzare-cumpărare încheiate între părți, dezvoltatorul și-a asumat obligația de transmisiune a dreptului asupra proprietății, inclusiv cu existența branșamentelor la toate rețelele de utilități.
Fiind puși în fața unei astfel de situații în care depindeau de bunăvoința unei alte asociații de proprietari în ceea ce privește alimentarea cu apă a imobilului în care locuiau, și negăsind înțelegere și soluționare cu dezvoltatorul imobilului, proprietarii au hotărât în anul 2023 ca asociația să dea în judecată dezvoltatorul, pentru ca acesta să fie obligat de a realiza branșamentul blocului la rețeaua publică de alimentare cu apă potabilă.
Singura formă de apărare pe care s-a bazat dezvoltatorul pe parcursul procesului intentat de asociația de proprietari, și prin care a cerut respingerea cererii de chemare în judecată, a fost invocarea termenul general de prescripție de 3 ani a dreptului asociației de a-l mai da în judecată, considerând că acesta a fost împlinit înaintea deschiderii acțiunii, întrucât încă de la constituirea sa în anul 2019, asociația nou înființată achita contravaloarea consumului de apă asociației cu care se învecina, prin urmare era cunoscută de la bun început această practică.
Pe parcursul procesului s-a demonstrat că dezvoltatorul nu numai că „a uitat” să realizeze branșamentul la rețeaua publică de apă potabilă, dar a și omis să predea asociației de proprietari cartea tehnică a construcției.
Reținerea instanței de judecată a fost că simpla împrejurare prin care asociația de proprietari nou înființată a acceptat ca pentru o perioadă de timp să îi fie furnizată apa potabilă de către o altă asociație, în acest sens fiindu-i transmisă la data de 16.08.2019 prima factură privind consumul de apă, aceasta fiind și soluția adoptată de către dezvoltator, acest fapt nu conduce în mod automat la concluzia că proprietarii / reprezentanții asociației aveau cunoștință de faptul că imobilul nu este racordat printr-un branșament propriu la rețeaua publică de alimentare cu apă. De fapt luarea la cunoștință cu certitudine asupra inexistenței branșamentului la rețeaua publică s-a petrecut la finalul anului 2022, când asociația de proprietari a dorit să încheie propriul contract cu operatorul regional al serviciilor de furnizare a apei potabile și de canalizare, moment în care i s-a comunicat că acest lucru nu este posibil, întrucât rețeaua de apă și canalizare a imobilului este una privată, ce nu a fost trecută în domeniul public.
La mijlocul lunii iulie 2025, instanța de judecată a obligat dezvoltatorul (printr-o hotărâre rămasă definitivă) la executarea lucrărilor de branșare a blocului de locuințe, asociația de proprietari reușind astfel ca la peste 7 ani de la înființare să urmeze a încheia, după realizarea lucrărilor necesare, propriul contract de prestări servicii cu operatorul public regional privind furnizarea serviciilor de apă potabilă și canalizare.
Florian Munteanu, site manager