DESPRE PROIECT: asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de proprietari.
URMĂREȘTE-NE:
CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro
Deși la articolul 40 alin. (1) din Legea 196/2018, se precizează că:
👉,,Schimbarea destinației locuințelor, precum și a spațiilor cu altă destinație decât aceea de locuință, prezente în proiectul inițial al imobilului, se poate face numai cu avizul scris al comitetului executiv și cu acordul scris, prealabil, al proprietarilor direct afectați cu care se învecinează, pe plan orizontal și vertical, spațiul supus schimbării.”,
iar la alin. (2) este prevăzut că:
👉,,Odată cu acordul menționat la alin. (1), proprietarii direct afectați ... semnează și o convenție cu privire la declararea activității care se va desfășura în spațiul respectiv, precum și numărul de persoane în funcție de care vor fi calculate cheltuielile pe număr de persoane.”,
începând de joi, 29 iunie a.c., la propunerea primarului Vergil Chițac și votat în unanimitate de consilierii locali PNL, PSD și USR,
👉 Primăria Municipiului Constanța a adoptat un regulament prin care se stabilește procedura de obținere a autorizației de funcționare pentru desfășurarea de activități economice cu caracter temporar în domeniul alimentație publice și/sau recreative și distractive de pe raza municipiului Constanța și a stațiunii Mamaia, pentru spațiile comerciale care sunt amplasate la parterul clădirilor de locuit sau la ultimul etaj, prin care s-a renunțat cu totul la solicitarea acordului proprietarilor direct afectați, dar și al asociației de proprietari/locatari, după caz, lovind astfel în drepturile proprietarilor din condominii.
Astfel proprietarii direct afectați nu vor mai avea niciun cuvânt de spus în vederea deschiderii unei terase sau a unui bar cu care se vor învecina. Cei care vor urma să deschidă aceste tipuri de spații comerciale cu activitate temporară, nu vor mai trebui să obțină acordul asociației, dacă programul de funcționare va fi între orele 08:00 și 22:00.
De acordul asociației/vecinilor (în cazul în care nu este înființată asociație de proprietari/locatari) va fi nevoie numai dacă programul de funcționare va depăși intervalul sus-amintit.
Mai mult de atât, în cazul în care președintele asociației de proprietari/locatari refuză să dea acordul, operatorul economic va da o declarație pe propria răspundere în acest sens (se va specifica motivul refuzului) și dosarul va fi depus la primărie, spre analiză.
Aceeași declarație se va da si pentru persoanele fizice care refuză să-și dea acordul, în imobilele unde nu există asociație de proprietari/locatari.
Printre motivațiile care au stat la baza acestui regulament s-au regăsit:
👉 După cum se observă, discuțiile au avut loc și raportarea s-a făcut numai la agenții economici, fără a se lua în calcul și un dialog cu proprietarii unităților locative (apartamentelor) din zonele vizate de regulament.
Prin HCL 427/2017, care a fost în vigoare până la adoptarea prezentului regulament, era prevăzută obligativitatea existenței acordului atât a proprietarilor direct afectați, cât și cel al asociației.
Extras din HCL 427/2017, art. 12 lit. (f) – (ANULAT):
👉„Pentru unitatea amplasată la parterul blocurilor sau la subsolul/parterul unor clădiri colective operatorul economic trebuie să prezinte în mod obligatoriu acordul asociației de proprietari/locatari (nume în clar al președintelui asociației de proprietari/locatari, semnătura, ștampila și data) și acordul proprietarilor imobilelor limitrofe (pe hotar) pe plan orizontal și vertical cu destinație de locuință, referitor la activitatea desfășurată și orarul de funcționare. În situația în care nu este constituită asociație de proprietari/locatari solicitantul va da o declarație pe propria răspundere în acest sens”
Practic începând cu data de 29 iunie a.c., oricărui proprietar direct afectat de deschiderea unui spațiu (având activitate sezonieră) cu altă destinație față de ceea ce este prevăzut în proiectul clădirii, i se va putea „da peste bot” argumentându-i-se că primăria a permis acest lucru, pe cale de consecință cine se crede el ca să comenteze asupra unei legi date de la nivelul administrației locale.
Poate și prin prisma unor astfel de motive, oamenii ajung să fie timorați, intimidați și să nu mai aibă reacții la niciun fel de abuz cu care se confruntă. După părerea mea, atitudinea Primăriei Municipiului Constanța față de asociațiile de proprietari și mai ales față de drepturile proprietarilor este aceeași pe care a avut-o dintotdeauna.
La nivel uman pot să înțeleg că este vorba de stațiunea Mamaia și implicit că este o zonă aparte (față de oraș) și că trebuie să se dezvolte, dar nu în felul ăsta, prin ignorarea cu atât de mare nonșalanță a prevederilor unei legi aflate în vigoare și implicit a drepturilor proprietarilor din cadrul condominiilor, care vor fi direct afectați de o astfel de hotărâre.
Pentru final am lăsat unul dintre comentariile lăsate de constănțeni, la postările apărute pe acest subiect:
👉„ (...) tot ce am citit, mi se pare un abuz grosolan din partea autorităților locale, atâția consilieri locali? fără număr, să nu uite, că noi îi plătim, au ajuns consilieri locali datorită constănțenilor, să lucreze în beneficiul constănțenilor așa se întâmplă de ani de zile, votezi lista partidului respectiv, nu persoane care îți inspira încredere, părerea mea, citind acest articol, că ei își votează regulamente, proiecte în beneficiul lor, nu al constănțenilor, eu personal cred că toți au afaceri personale sau de grup, interese meschine ascunse, împotriva constănțenilor (...)”
Florian Munteanu, site manager