Chiar dacă Legea 196/2018 prevede la art. 64 (9) că ,,Atestatul administratorului poate fi suspendat sau retras, ca urmare a unei hotărâri judecătorești definitive, în cazul în care instanțele judecătorești competente au stabilit existența unui prejudiciu cauzat de administrator ”, Primăria Timișoara - prin HCL 357/2020 - a identificat mai multe posibilități de suspendare a atestatelor administratorilor de condominii, după cum urmează:
Ca urmare a unei hotărâri judecătorești definitive...Suspendarea certificatului de atestare va opera până la achitarea prejudiciului ...
În cazul în care administratorul nu duce la îndeplinire măsurile stabilite de către consilierii Compartimentului Asociații de Proprietari, la 3 termene succesive, ca urmare a verificărilor efectuate în cadrul asociațiilor de proprietari și după aplicarea sancțiunilor contravenționale prevăzute de lege. Certificatul de atestare va fi suspendat pe o perioadă de 90 de zile.
Ca urmare a neprezentării spre verificare, la solicitarea consilierilor compartimentului, a documentelor asociației, după 3 invitații succesive, fără motive întemeiate și după aplicarea sancțiunilor contravenționale prevăzute de lege. Certificatul de atestare va fi suspendat pe o perioadă de 90 de zile.
În cazul în care administratorul asociației, al cărui certificat de atestare a fost suspendat, nu duce la îndeplinire măsurile stabilite de către consilierii Compartimentului Asociații de Proprietari sau nu se prezintă la solicitarea consilierilor compartimentului, nici după expirarea celor 90 de zile de suspendare, durata suspendării certificatului de atestare se va prelungi pentru o perioadă de 90 zile.
Important de reținut pentru funcționarii publici din cadrul Primăriei Timișoara:
o hotărâre a Consiliului Local nu poate completa sau modifica legea la care se raportează
Legea 196 / 2018 nu conține nicio reglementare care să pună în sarcina administratorului obligația de a participa, cu atât mai mult de a se supune controalelor efectuate de către primărie asociațiilor de proprietari. Conform art. 57 lit. g) din L. 196 / 2018, președintele asociației de proprietari este cel care ,, prezintă spre verificare la solicitarea organelor de abilitate, toate documentele asociației, oferind toate informațiile solicitate ”
prin urmare acele reglementări din HCL privitoare la suspendarea atestatului, dacă administratorul nu răspunde solicitărilor funcționarilor publici din cadrul Compartimentului Asociații de Proprietari sunt abuzive din cel puțin două puncte de vedere.
Florian Munteanu, site manager