DESPRE PROIECT: asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de proprietari.
URMĂREȘTE-NE:
CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro
Conform art.64 alin.9 din Legea nr.196/2018, singura posibilitate privind retragerea atestatelor administratorilor de condominii de către primăria care le-a emis, este doar cea în care se ia act de o hotărâre judecătorească definitivă, atunci când instanțele competente au stabilit existența unui prejudiciu cauzat de administrator.
În situația constatării unui astfel de fapt, măsura suspendării sau retragerii atestatului se va dispune de către primarul unității administrativ teritoriale care a eliberat respectivul document, prin emiterea unei dispoziții. Acest act poate va putea fi atacat în justiție de către persoana interesată, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Este de reținut faptul că expirarea, suspendarea sau retragerea atestatului determină automat imposibilitatea exercitării activității de administrare a condominiilor.
Chiar dacă Legea 196/2018 este extrem de clară din acest punct de vedere, Primăria Municipiului Suceava, prin hotărârea de consiliu local cu numărul 303 din 17 decembrie 2020, a identificat nu mai puțin de 9 modalități prin care pot fi retrase atestatele administratorilor de condominii. Mai este de reținut faptul că o hotărârile de consiliu local ,,nu pot contraveni Constituției României și reglementărilor din actele normative de nivel superior”, iar o lege este în mod evident aflată pe o treaptă superioară în raport cu actele normative locale.
🔺 ,,când împotriva administratorului de condominii atestat s-a pronunțat o hotărâre judecătorească definitivă de condamnare pentru săvârșirea cu intenție a unei infracțiuni prevăzute de Codul penal” 👉 parțial corectă, art. 64(9) din Legea 196/2018 face trimitere clară la o hotărâre definitivă a unei instanțe de judecată referitoare la existența unui prejudiciu cauzat de administrator
În oricare dintre următoarele situații, deși actul normativ local prevede posibilitatea retragerii atestatului, singura măsură legală, care poate sta în picioare în fața unei instanțe de judecată, este aplicarea unei sancțiuni, în conformitatea cu art. 102 din Legea 196/2018:
🔺 ,,când administratorul de condominii refuză în mod nejustificat, atunci când raportul de muncă cu asociația de proprietari a încetat din diferite motive (concediat prin hotărârea Comitetului Executiv al Asociației de proprietari, demisie, condamnat pentru o faptă penală, etc.) să predea în termen de 5 zile toate documentele, evidențele financiar-contabile, bunurile și valorile aflate în administrare, situația elementelor de activ și pasiv și de a prezenta descărcarea de gestiune în fata organelor de conducere ale asociației, pe bază de proces verbal de predare - primire, la notificarea scrisă a asociației, în termenul legal prevăzut”
🔺 ,,pentru cumul de sancțiuni contravenționale”
🔺 ,,refuzul administratorului de a colabora cu reprezentanții Serviciului Asociații de proprietari, de a preda la solicitarea acestora toate evidențele financiar-contabile ale asociației de proprietari sau tergiversarea predării, conform adresei scrise, în vederea efectuării unui control financiar contabil și de gestiune din oficiu sau la sesizarea unor membri proprietari din cadrul asociației/instituții publice” 👉 în acest caz, inclusiv o eventuală sancțiune poate fi anulată în instanță, întrucât Legea 196/2018 nu prevede aceste obligații în sarcina administratorului
🔺 ,,nerespectarea disciplinei de casă cu privire la înregistrarea tuturor operațiunilor de încasări și plăți în Registrul de casă, conform Regulamentului operațiunilor de casă, neîntocmirea chitanțelor separat pentru fondul de reparații, fondul de rulment, fonduri speciale”
🔺 ,,nerespectarea prevederilor legale privind modul de calcul, repartizarea cotelor de contribuții de cheltuieli în funcție de consumurile individuale, de numărul de persoane, cotă-parte indiviză de proprietate, deținută de fiecare proprietar din proprietatea comună prevăzute de Legea nr.196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor”
🔺 ,,neoperarea chitanțelor în Registrul de casă, prin care s-au încasat cotele de contribuții de cheltuieli de la proprietari, precum și neplata contravalorii facturilor emise de furnizorii de utilități”
🔺 ,,în cazul constatării lipsei documentelor justificative legale pentru plățile făcute din mijloacele financiare ale asociației”
🔺 ,,nedepunerea, în mod repetat, la Serviciul Asociații de proprietari, la termenele stabilite respectiv până la data de 1 martie a anului pentru situațiile existente la 31 decembrie și 1 septembrie pentru situațiile existente la data de 30.06, a Situației soldurilor elementelor de activ și de pasiv cu anexele stabilite în prezentul regulament” 👉 în acest caz, inclusiv o eventuală sancțiune poate fi anulată în instanță, întrucât în Legea 196/2018 nu sunt prevăzute cele 2 termene maximale de depunere ale Situației soldurilor elementelor de activ și pasiv.
Florian Munteanu, site manager