DESPRE PROIECT: asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de proprietari.
URMĂREȘTE-NE:
CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro
Hotărârea de consiliu local (HCL 303/2020) a Primăriei Municipiului Suceava, pentru aprobarea regulamentului privind îndrumarea și coordonarea asociațiilor de proprietari, conține mai multe articole care încalcă atât prevederile Legii 196/2018 cât și normele de tehnică legislativă, prin adăugarea unor prevederi față de cele existente în actul normativ la care se raportează.
Câteva dintre articolele regăsite în această hotărâre creează o relație de subordonare a asociațiilor de proprietari din municipiul Suceava în raport cu administrația publică locală, creându-se astfel o ingerință nepermisă a unei instituții publice în activitatea unor entități private, așa cum sunt asociațiile de proprietari.
Spre exemplu, conform art. 28 din HCL 303/2020, președintele asociației de proprietari are obligația de a programa împreună cu comitetul executiv data și locul adunării generale și de a comunica Serviciului Asociații de Proprietari hotărârea luată, „după ce în prealabil au primit avizul consilierilor din cadrul serviciului, despre datele disponibile, până la data de 31 ianuarie a fiecărui an.”
La același articol este fixată și ordinea de zi ale adunărilor generale a asociațiilor de proprietari din municipiul Suceava, „care trebuie să cuprindă neapărat următoarele puncte”:
aprobarea cuantumului fondului de reparații ce trebuie constituit obligatoriu pentru fiecare apartament conform art.71 din legea 196/2018;
Și mai interesant este că președintele are obligația ca în termen de maxim 7 zile de la desfășurarea adunării generale, de a prezenta toate materialele care sunt solicitate de Serviciul Asociații de Proprietari, printre care se numără: hotărârea adunării generale, lista de prezență a proprietarilor la adunarea generală, darea de seamă a comitetului executiv, raportul cenzorului sau a comisiei de cenzori, procesul verbal tehnoredactat în sală, în copie, cu mențiunea "conform cu originalul"... și alte materiale considerate utile de inspectorii din cadrul departamentului în cauză.
De asemenea conform articolului 41 din același HCL, printre atribuțiile inspectorilor din cadrul serviciului specializat se numără și transmiterea anuală a centralizatorului programărilor adunărilor generale ordinare ale asociațiilor de proprietari către consilierii locali.
Din materialul prezentat, este evident faptul că Primăria Municipiului Suceava relaționează cu asociațiile de proprietari printr-un raport de subordonare, mai mult de atât solicitându-le acestora diverse documente încheiate în urma adunărilor generale, printre care se numără și listele cu semnături aferente prezenței membrilor proprietari la aceste întruniri.
Florian Munteanu, site manager