Site de informare care militează pentru apărarea drepturilor legitime ale proprietarilor. Susținem informarea corectă a proprietarilor din condominii!

Termeni și condiții

DESPRE PROIECT:  asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de  proprietari.

URMĂREȘTE-NE:

CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro

Primăria Galați impune asociațiilor de proprietari utilizarea unui soft informatic pentru activitatea de administrare. Susținem informarea proprietarilor!
24 iunie 2025

Primăria Galați impune asociațiilor de proprietari utilizarea unui soft informatic pentru activitatea de administrare

     Primăria Galați va demara procedura de achiziție a unui soft specializat, pe care-l va pune cu titlu gratuit, la dispoziția asociațiilor de proprietari din municipiu. Administrația publică locală din Galați consideră că prin această metodă se va putea asigura transparența în activitatea asociațiilor, că se va reduce riscul gestionării defectuoase a fondurilor asociațiilor de proprietari, de apariție a unor erori, fraude sau neconcordanțe în raportările asociațiilor de proprietari către primărie și de asemenea va permite o mai bună supraveghere a activității asociațiilor de proprietari, facilitându-se astfel verificările, prin evitarea problemelor legate de lipsa documentelor necesare efectuării controlului financiar sau de indisponibilitatea președintelui sau administratorului asociației, după caz.

     Acest demers pe care-l are în vedere Primăria Municipiului Galați, se regăsește și va fi implementat având la bază hotărârea de consiliu local nr. 246 din data de 28.05.2025. Acest HCL prevede inclusiv sancțiuni pentru asociațiile de proprietari care nu doresc să implementeze în activitatea lor a acestui soft ce va fi achiziționat de primărie. Conform art. 15 din documentul mai sus amintit, la Capitolul IV Contravenții și Sancțiuni, se prevede că următoarele fapte constituie contravenții în domeniul relației cu membrii și asociațiile de proprietari: lit. h) neutilizarea software-ului de administrare asociații de proprietari pus la dispoziție de Primăria Municipiului Galați - iar sancțiunea care poate fi aplicată variază între 1.500 și 2.500 lei.

     Poate că Primăria Municipiului Galați va obține ceea ce-și dorește în relația cu asociațiile de proprietari (pe care a transformat-o într-una de subordonare prin această impunere nelegală a unui program informatic), dar cert este faptul că nu există nicio lege care să prevadă vreo astfel de impunere, cu atât mai mult vreo astfel de sancțiune.

     Pentru Primăria Galați nu constituie un element de noutate încălcarea prevederilor Legii 196/2018 și a normelor de tehnică legislativă, întrucât ei continuă să examineze persoanele care doresc obținerea atestatului de administrator de condominii, acest fapt fiind contrar prevederilor legale în vigoare – ultimul astfel de examen s-a desfășurat la data de 20.03.2025, unde au fost admiși toți cei care s-au prezentat și au susținut probele impuse de primărie (doi dintre candidați fiind absenți).

     În fapt hotărârea de consiliu local prin care se impune asociațiilor de proprietari din municipiul Galați utilizarea unui soft informatic, nu este decât o „versiune îmbunătățită” a unui regulament cu prevederi contrare Legii 196/2018, adoptat de mai multe primării din țară (inclusiv de Primăria Municipiului Constanța), prin care sunt modificate inclusiv cuantumurile sancțiunilor prevăzute de Legea 196/2018, care pot fi aplicate de inspectorii din cadrul serviciilor specializate, dar și prin care se impune reprezentanților asociațiilor de proprietari declararea către primării a mai multor date în legătură entitățile private pe care le reprezintă, fără ca Legea 196/2018 să includă prevederi în acest sens.

     Așa arată tipurile de date pe care le solicită Primăria Municipiului Galați (dar și alte primării din țară), pentru cea mai mare parte dintre ele neexistând vreo prevedere a unei legi adoptată în Parlamentul României:

     Bineînțeles că implementarea unui soft în activitatea asociațiilor de proprietari nu poate fi considerat nici pe departe ca fiind un fapt negativ, ba dimpotrivă. Transparența și partea financiară sunt elemente foarte importante în cadrul oricărei activități, dar în asociații sunt cel puțin la fel de importante atât modalitatea în care sunt luate deciziile cât și cum sunt reprezentați proprietarii de cei pe care-i aleg în aceste tipuri de funcții.

     Eu rămân la părerea că o administrație publică locală care dorește să-și îndeplinească corect și eficient rolul de sprijinire, îndrumare și control a asociațiilor de proprietari, nu va adopta niciodată hotărâri de consiliu local care să conțină prevederi contrare legislației în vigoare. Respectarea și aplicarea corectă a legii nu este întotdeauna cea mai ușoară și nici cea mai la îndemână cale (pentru unii dintre cei care sunt implicați în activitatea, sprijinul, îndrumarea și controlul asociațiilor de proprietari), dar cu siguranță este singura modalitate prin care se pot limita furturile, abuzurile și derapajele din asociațiile de proprietari.

Florian Munteanu, site manager

Alte Articole