DESPRE PROIECT: asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de proprietari.
URMĂREȘTE-NE:
CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro
În municipiul Baia Mare funcționează cu puțin peste 100 de asociații de proprietari. Dacă în luna aprilie 2020, Primăria Municipiului Baia Mare preciza că are în evidențe un număr de 107 asociații de proprietari și 5 asociații de locatari, un an mai târziu (aprilie 2021) spunea că numărul asociațiilor de proprietari este de 106 și că mai funcționează o singură asociație de locatari.
De la intrarea în vigoare a Legii 196/2018 și până în aprilie 2020, respectiv aprilie 2021, primăria precizează că 3 asociații au fost verificate în legătură cu activitatea financiar-contabilă, ceea ce arată că în perioada aprilie 2020 – aprilie 2021 nu s-a efectuat niciun control asupra vreunei asociații de proprietari. Niciunul dintre cele 3 controale nu a fost efectuat din oficiu, așa cum Legea 196/2018 oferă posibilitatea.
În 3 ani de zile (de la intrarea în vigoare a Legii 196/2018) și până în aprilie 2021, au fost transmise și s-a răspuns unui număr de 82 de sesizări, pe tot parcursul anului 2021 fiind înregistrare un număr de 15 sesizări ale proprietarilor / membrilor proprietari ai asociațiilor de proprietari de pe raza municipiului Baia Mare.
Cât privește situațiile elementelor de activ și pasiv, pentru care există obligația legală de a fi depuse semestrial departamentului specializat de către administratorii asociațiilor, la data de 15.04.2021 primăria precizează că „au fost depuse un număr de 16 situații ale soldurilor elementelor de activ și de pasiv, fiecare asociație fiind informată despre obligativitatea întocmirii și depunerii acestora la compartimentul specializat în îndrumarea și sprijinirea asociațiilor de proprietari.”, un an mai târziu (05.05.2022) spunând că în perioada ianuarie-mai 2022 „au fost comunicate Compartimentului Asociații de Proprietari 6 situații ale soldurilor elementelor de activ si pasiv.”
O precizare ciudată a primăriei făcută pe parcursul anului 2020 este cea conform căreia „fiecare asociație de proprietari va fi verificată până la sfârșitul anului, urmând a ne implica corespunzător în vederea organizării unui curs de calificare privind administratorii de condominii, conform standardelor ocupaționale în vigoare”, în realitate primăriilor nerevenindu-le rolul de a organiza cursuri de calificare profesională, dar având obligația legală de a elibera atestatele de administrator condominii în baza documentelor prevăzute de Legea 196/2018 (certificatul de calificare profesională, cazierului judiciar și cel fiscal).
Poate că una dintre explicațiile pentru rezultatele (evident slabe) ale activității departamentului specializat se poate regăsi în următoarea frază (de-a dreptul halucinantă) transmisă de Primăria Municipiului Baia Mare aproape de mijlocul anului 2022: „În acest moment în cadrul Compartimentului Asociații de Proprietari nu este angajată nicio persoană. Până La finele anului 2021 în cadrul compartimentului era angajată o persoană care s-a pensionat. Urmează să se organizeze concurs pentru ocuparea postului vacant.”
Ar mai fi de precizat că Primăria Municipiului Baia Mare este una dintre puținele administrații publice locale din țară care eliberează atestatul de administrator condominii exact pe baza documentelor menționate în Legea 196/2018, meritul aparținând departamentului specializat, printre ale cărui atribuții se numără și întocmirea proiectelor de acte administrative privind atestarea administratorilor de condominii.
Florian Munteanu, site manager