DESPRE PROIECT: asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de proprietari.
URMĂREȘTE-NE:
CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro
Astfel, proprietarii direct afectați nu vor mai avea niciun cuvânt de spus în ceea ce privește deschiderea unei terase sau a unui bar cu care se vor învecina direct, dacă programul de funcționare al unității comerciale de alimentație publică va fi între orele 08:00 și 22:00.
Deși Primăria Municipiului Constanța ar trebui să țină cont de prevederile actelor normative în vigoare și să le transpună în hotărârile de consiliu local, prin acest HCL sunt ignorate cerințele imperative regăsite în Legea 196/2018, mai exact: „Schimbarea destinației locuințelor, precum și a spațiilor cu altă destinație decât aceea de locuință, prezente în proiectul inițial al imobilului, se poate face numai cu avizul scris al comitetului executiv și cu acordul scris, prealabil, al proprietarilor direct afectați cu care se învecinează, pe plan orizontal și vertical, spațiul supus schimbării.” Odată cu acordul menționat ... , proprietarii direct afectați .... semnează și o convenție cu privire la declararea activității care se va desfășura în spațiul respectiv, precum și numărul de persoane în funcție de care vor fi calculate cheltuielile pe număr de persoane.”
Întrucât Legea 196/2018 a adus un element suplimentar în raport cu actul normativ abrogat (L.230/2007) și anume obligativitatea încheierii unei convenții, HCL 261/2023 calcă cu mult mai mult în picioare drepturile proprietarilor din condominii decât se făcea prin hotărârea de consiliu local anterioară (respectiv HCL 427/2017), în care se regăseau mici inadvertențe în raport cu legislația aflată la acel moment în vigoare (L230/2007) în sensul că, pentru stațiunea Mamaia se solicita doar acordul asociației sau în cazul municipiului Constanța era nevoie de acordul asociației și al proprietarilor direct afectați (doar) ai imobilelor cu destinație de locuință.
Ca urmare a celor precizate, la data de 10.07.2023, am sesizat Instituția Prefectului Județului Constanța, prin care am transmis solicitarea de a fi demarate procedurile legale privind revocarea în parte a HCL 261/29.06.2023, respectiv a articolelor care încalcă prevederile Legii 196/2018 și implicit drepturile proprietarilor din condominii.
Până la acest moment, Instituția Prefectului Județului Constanța a cerut elemente clarificatoare Primăriei Municipiului Constanța, în sensul diferențelor regăsite între prevederile HCL 261/2023 și HCL 427/2017, mai exact a existenței, respectiv a lipsei acordului proprietarilor direct afectați, în cazul deschiderii unui spațiu comercial la parterul sau pe terasa blocurilor, în condițiile precizate anterior.
Florian Munteanu, site manager