Site de informare care militează pentru apărarea drepturilor legitime ale proprietarilor. Susținem informarea corectă a proprietarilor din condominii!

Termeni și condiții

DESPRE PROIECT:  asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de  proprietari.

URMĂREȘTE-NE:

CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro

Dreptul proprietarilor de a fi informați - caz particular. Susținem informarea corectă a proprietarilor din condominii!┃asociatii360.ro
15 decembrie 2025

Dreptul proprietarilor de a fi informați - caz particular

     Potrivit articolului 28 alineatele (1) și (4) din Legea 196/2018: „Proprietarii din condominiu au dreptul să fie informați în legătură cu toate aspectele ce privesc activitatea asociației, să solicite în scris și să primească copii după orice document al acesteia. Proprietarii care solicită copii după documentele asociației de proprietari vor suporta costul de multiplicare a acestora”, iar „În cazul în care președintele sau administratorul nu ia toate măsurile necesare în scopul facilitării accesului proprietarilor la documentele contabile sau la orice alt document al asociației de proprietari, conform legii, proprietarii au dreptul de a notifica despre aceasta comitetul executiv și cenzorul/comisia de cenzori. În situația nesoluționării sau a soluționării necorespunzătoare a solicitărilor notificate în termen de 10 zile de la depunerea acestora, proprietarii se pot adresa compartimentelor prevăzute la art. 10”.

     Fiind motivat probabil de restanțele acumulate, un proprietar a solicitat printr-o cerere adresată președintelui, comitetului executiv și administratorului să i se pună la dispoziție toate documentele contabile, de administrare și de verificare ale asociației, aferente perioadei 2018 – 2024.

     Întrucât în cadrul asociației se utiliza o aplicație destinată administrării condominiilor, proprietarii puteau avea acces, printr-un cont de utilizator, la funcția de „facturi” care cuprindea toate facturile din contabilitatea asociației și modul lor de repartizare, precum și la funcțiile plăți, documente, contoare, sold etc.

     Având în vedere că reprezentanții asociației au considerat că proprietarii au acces la toate documente prin intermediul platformei electronice, au transmis un răspuns, mai exact o notificare prin care au pus în vedere proprietarului valoarea debitelor restante ale acestuia și obligația achitării lor.

     Fiind nemulțumit de răspunsul primit, proprietarul s-a adresat instanței solicitând ca asociația să fie obligată să-i pună la dispoziție documentele cerute, respectiv cele aferente perioadei 2018-2024.

     Instanța de judecată a constatat că proprietarul nu se poate prevala de neîndeplinirea de către asociație a obligației de informare, atâta vreme cât acesta nu a reușit să probeze că există date și/sau documente ce nu au putut fi obținute din baza de date pusă la dispoziție prin intermediul aplicației, prin urmare nu se poate reține o încălcare a obligației de informare și implicit vătămarea vreunui drept al proprietarului, iar existența unei vătămări s-ar fi putut constata în situația în care acesta nu ar fi avut nicio modalitate de obținere a datelor solicitate.

     Suplimentar, instanța a subliniat și aspectul că dreptul prevăzut de art. 28 alin. (1) din Legea 196/2018 nu poate fi exercitat, pe de o parte, fără a un interes legitim și concret al proprietarului, iar pe de altă parte, într-un mod abuziv, prin solicitarea unor documente care, prin volumul exagerat, ar îngreuna sau chiar împiedica funcționarea normală a asociației de proprietari.

     În baza tuturor considerentelor arătate, instanța de judecată a respins ca neîntemeiată cererea proprietarului de obligare a asociației să-i pună la dispoziție documentele solicitate.

Florian Munteanu, site manager

Alte Articole

arrow left
arrow right