DESPRE PROIECT: asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de proprietari.
URMĂREȘTE-NE:
CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro
Mai sunt întâlnite situații în care instanțele de judecată admit completarea Legii 196/2018 – actul normativ special care reglementează înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari, cu prevederi care se regăsesc în O.G. 26/2000 - normă legală cu referire la asociații și fundații. De data asta nu a fost cazul ...
Cu toate că nu există nicio lege care să interzică completarea unei legi speciale cu o altă lege specială, totuși forma de asociere reglementată de O.G. 26/2006 este definită la articolul 4, unde se precizează că „Asociația este subiectul de drept privat constituit de trei sau mai multe persoane care, pe baza unei înțelegeri, pun în comun și fără drept de restituire contribuția materială, cunoștințele sau aportul lor în muncă pentru realizarea unor activități în interes general, al unor colectivități sau, după caz, în interesul lor personal nepatrimonial”, în timp ce Legea 196/2018 definește asociația de proprietari ca fiind „forma juridică de organizare și de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor dintr-un condominiu, cu personalitate juridică, fără scop lucrativ, înființată în condițiile prezentei legi, care are ca scop administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea proprietății comune, menținerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către toți proprietarii.” Din cele două definiții rezultă că subiectele de reglementare ale celor două acte normative sunt distincte, formele de asociere reglementate de Legea 196/2018 și de O.G. 26/2000 fiind diferite, drept consecință nu au de ce să existe motive de completare a dispozițiilor Legii 196/2018 cu articole regăsite în O.G. 26/2000.
Pentru susținerea cererii de dizolvare a asociației de proprietari, ANAF Vaslui a considerat că prin lipsa unui reprezentant legal, asociația funcționează contrar ordinii publice, iar celelalte instituții ale statului se află în imposibilitatea îndeplinirii funcțiilor specifice. În acest sens au fost invocate dispozițiile art. 56 alin. 1 litera b) din OG 26/2000, conform cărora asociația se dizolvă prin hotărâre judecătorească la cererea Ministerului Public sau a oricărei alte persoane interesate atunci când scopul sau activitatea asociației a devenit ilicită sau contrară ordinii publice.
Instanța de judecată a invocat din oficiu excepția inadmisibilității cererii formulate de Administrația Județeană a Finanțelor Publice Vaslui prin care a fost solicitată dizolvarea asociației de proprietari, reținând că sfera de aplicabilitate a dispozițiilor O.G. nr. 26/2000 are în vedere asociațiile și fundațiile, și nu asociațiile de proprietari a căror organizare și funcționare este reglementată de prevederile Legii 196/2018. prin urmare nu sunt incidente dispozițiile OG nr. 26/2000, și pe cale de consecință măsura dizolvării asociațiilor de proprietari ca urmare a încetării mandatului de președinte nu este prevăzută de lege.
Florian Munteanu, site manager