DESPRE PROIECT: asociatii360.ro a fost conceput din dorința de a evidenția poziția de extremă vulnerabilitate în care se află proprietarul, gravele problemele de funcționalitate ale Legii 196/2018, dar și de felul în care această lege este înțeleasă și aplicată de persoanele implicate în activitatea asociațiilor de proprietari.
URMĂREȘTE-NE:
CONTACT: florian.munteanu@asociatii360.ro
Potrivit prevederilor Legii nr. 196/2018, se sancționează cu amendă cuprinsă între 5.000 lei și 10.000 lei desfășurarea activității de administrare a condominiilor fără îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 64, referitoare la obligația deținerii atestatului de administrator, eliberat în condițiile legii.
În baza articolului 62 din Legea 196/2018, asociațiile de proprietari au obligația de a comunica autorităților administrației publice locale datele de contact actualizate ale președintelui, membrilor comitetului executiv, membrilor comisiei de cenzori sau, după caz, cenzorului și administratorului, drept urmare departamentul specializat din cadrul Primăriei Arad, ar trebui să dețină datele de contact ale administratorilor de condominii din municipiu și printr-o simplă verificare s-ar putea identifica cu ușurință persoanele care prestează activitatea de condominii, fără deținerea unui atestat.
Direcția Generală Poliția Locală Arad anunța printr-un comunicat emis la începutul lunii noiembrie 2023, că două persoane care prestau activitatea de administrate condominii în cadrul unor asociații de proprietari, fără a deține un atestat, au fost sancționate de către polițiștii locali cu atribuții în domeniul evidenței persoanelor.
Una dintre cele două persoane desfășura activitatea de administrare încă din anul 2005, fără a deține un atestat în acest sens și fără să fi urmat vreun curs de calificare profesională, iar celeilalte persoane îi fusese retras atestatul în anul 2013; în plus acesta a neglijat și obligația de a depune semestrial situația soldurilor elementelor de activ și pasiv la compartimentul specializat în sprijinirea și îndrumarea asociațiilor de proprietari din cadrul Primăriei Municipiului Arad.
În practică, lucrurile nu arată bine deloc. În baza răspunsului pe care l-am primit din partea Primăriei Municipiului Arad în luna mai 2022, pentru cele aproape 1.900 de asociații de proprietari, figurau ca fiind activi un număr de 467 de administratori, în timp ce doar 172 dintre asociațiile de proprietari respectaseră obligația legală de a comunica datele de contact.
Cireașa de pe tort o constituie faptul că în departamentul specializat în relația cu asociațiile de proprietari al Primăriei Municipiului Arad, își desfășurau activitatea la nivelul anului 2022 doar 2 funcționari publici, de unde rezultă că fiecare dintre cei 2 funcționari „răspundea” de aproape 1.000 de asociații de proprietari – la nivelul țării, această medie negativă fiind depășită doar de Primăria Municipiului Timișoara, unde departamentul specializat - tot în anul 2022 - avea în componență 3 funcționari publici, dintre care 2 activi, iar numărul asociațiilor de proprietari ridicându-se la aproape 2.900.
Florian Munteanu, site manager